Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 82
Příspěvky: 602
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Ivan Horníček » 28 říj 2020 18:58

No, rovnoběžné určitě nebudou.
Přílohy
experimental-curtiss-float.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 30
Příspěvky: 2314
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 28 říj 2020 19:12

Ivane, vybraj jsi si pohled ze předu, takže pokud si vybavíš něco z deskriptivy, pak pochopíš, že to co vidíš na tebou přiloženém snímku se jedná o perspektívu. Z té je obtížnější přesně určit rovnoběžnost, nebo sbíhavost.
Proto se prosím podívej pořádně na tu první fotku šikmo z boku a o rovnoběžnosti pak nemůžeš pochybovat !!!
Přílohy
Curtuss 1912.jpg
Curtuss 1912.jpg (11.96 KiB) Zobrazeno 3071 x
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 82
Příspěvky: 602
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Ivan Horníček » 28 říj 2020 20:28

Docela to sedí.
Přílohy
experimental-curtiss-float - kopie.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 30
Příspěvky: 2314
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 28 říj 2020 20:36

Podívej se prosím na tu fotku z boku, ta ma spodní pásnice těch bočnic i přes perspektivu jsou téměř rovnoběžné.
Jinak i při tom pohledu ze předu je vidět co dělá perspektiva třeba u obdélníkového půdorysu člunového plováku a to pak pokračuje u obou bočnic, ty rozhodně nebyly tak zúžené jako u jednomotorového typu!
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 86
Příspěvky: 687
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Jiří Doležel » 28 říj 2020 21:22

Když už nám to téma zase tak pěkně uteklo k hledání minimaketářského grálu.. Fotka člunu se dvěma třílistými vrtulemi pochází z knihy Die k.u.k. Seeflieger od Petera Schupity. Jde o rakousko-uherský Marineapparat No.2, typ Curtiss, výrobce Farman/Arsenal, motor Hiero, 4-válec, 85 PS, rozpětí 13,6 m, délka 12,8 m. Fotografie je z roku 1913 pořízena v St. Catarina. V knize je pouze dvoupohled, navíc ne zcela odpovídající fotografii. Vtipné je, že když jsem knihu za zahraničí kupoval, bylo v ní několik listů psaných na stroji a pár fotografií. Jedna z nich zobrazuje stěnu s kresbami člunů.
Přílohy
IMG_20201028_204038.jpg
IMG_20201028_204209.jpg
IMG_20201028_100942.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 30
Příspěvky: 2314
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 29 říj 2020 07:54

Jirko moc děkuji. Je to více, než v co jsem doufal. A myslím si, že tento aparát je dobrým typem pro minimaketu oříška, který je zajímavý a může velice hezky létat.
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 201
Registrován: 03 led 2020 19:48
Bydliště: Příbram

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Petr P » 30 říj 2020 14:07

Jiří Doležel píše:
28 říj 2020 21:22
Když už nám to téma zase tak pěkně uteklo k hledání minimaketářského grálu...
… tak bych nadhodil Dorniera 335, dlouhá(é) gumička (y), vrtule ničím neomezované, poměr rozpětí / hloubka křídla ideální a dokonce to i existovalo a letělo.
Dornier_Do_335.png
0

Lubomir Koutny
Reakce: 30
Příspěvky: 2314
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 30 říj 2020 20:26

Do-335 je vhodný typ na dvacetinku, pokud ji postavíte lehkou. V provedení Jirky Merty v obou případech byly těžké a létaly mizerně. To Vláďa Kunert si postavil výškovou verzi Do-335 B4, která létala báječně jak se dvěma svazky, tak i s jedním dlouhým. Tento typ je pro M-oř méně vhodný, bude li lehký, do 12g letová, tak ve vysoké hale mohou být výkony kolem minuty. Do malé se rychlý model nevejde.
Kdysi jsem mimo jiné vodníky postavil jako M-oř i Sikorski S-38, který v úzké hale nádraží Kr. Pole létal 36s. Další dvoumotoráky stavěné jako dvacetinky jsou na dalších fotkách. Zatím co Alferyho hodek a můj Hornet vyhrávaly soutěže, tak ty další moc nelétaly.
Přílohy
dvoumotoráci .jpg
vodníci .jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 30
Příspěvky: 2314
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 01 lis 2020 12:17

Asi by bylo rozumné toto vlákno nějak uzavřít doporučením, které typy jsou nejvhodnější. Současná doba, kdy je člověk doma za nouzového stavu uzavřený umožňuje udělat mnoho měření a dojít k opravdu nějakým rozumným závěrúm. Porovnával jsem pouze dvoumotorové typy. Budu-li vybírat za pomocí srovnání nejdůležitějších parametrů, což je průměr vrtulí a délka závěsů gumových svazků, pak jako nejvhodnější vychází P-92 Twin Mustanf a Me Donell XP-67 Bantam a snad i Bf-109 Z. Neobjevil jsem nic nového, toto si již dávno spočítal Pavel Stráník, který oba typy si postavil jako dvacetinky a vyhrával soutěže. Jenže kategorie M-oř se u nás létá v halách a ty většinou mají strop někde maximálně ve 12m, takže nic nám nebude platná velká stoupavost těchto typů. Historie letectví je po celou dobu provázena zápasem s váhou. Těžší typy létají rychleji a jejich svazky se dříve vytočí. Takže úspěšnější mohpu být ty typy, které lze postavit jako lehké, třeba Ar-240, nebo vůbec asi nejvhodnější Bestetti-Nardi BN-1.
Bohužel ani u těch nejvhodnějších typů mi mé kalkulace nenabídly takový typ, který by měl létat přes minutu.
Takže doporučuji, aby autor pravidel pro kategorii M-oř toto vzal do úvahy a patřičně upravil nadhodnocení - tedy pokud někdy chceme nějaké vícemotoráky na našich soutěžích vidět.
Přílohy
BN-1.jpg
BN-1.jpg (6.7 KiB) Zobrazeno 2756 x
0

Lubomir Koutny
Reakce: 30
Příspěvky: 2314
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 03 lis 2020 17:20

Pokusil jsem se nakreslit plánek Marineapparat Nr. 2 a výsledek v mé adaptaci je zajímavý. Průměr třílistých vrtulí je 92 mm. délka závěsů 150 mm. Model by měl dost plochy, aby nemusel být rychlý, pokud jej někdo postavi do cca 14 g letové váhy. Otázkou je, jaké by dostal statické body s ohledem na kvalitu podkladů :
výkres pouze 2 pohled, barevný malý bokorys (ve kterém je větší SOP), hezká fotka + technická data.
Požádal jsem v USA Halmana o pomoc s lepšími podklady a ten toto rozeslal svým kolegům, snad se ještě něco najde...Byla by to optimální inpirace pro toho, kdo rád staví létající chmelnice....
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 201
Registrován: 03 led 2020 19:48
Bydliště: Příbram

Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.

Příspěvek od Petr P » 19 led 2021 20:42

Ještě k tomu dvouvrtulovému Curtissu, který se řešil výše - narazil jsem na trošinku lepší foto a popis:
.
curtiss that did not make it.jpg
.
curtiss that did not make it - 2.jpg
.
Údajně byl použit drak bez motoru z "Curtiss tractor seaplane" s přidaným člunovým trupem. Mohl tedy ten dvouvrtulový pocházet z tohoto?:
.
curtiss tractor seaplane.jpg
0

Odpovědět