Airco DH-5 F4E
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
Re: Airco DH-5 F4E
Neboj Dušane,gramáž je v pohodě
,těším se na trup,je to takovej odulec
,tak at se daří.R
0
Re: Airco DH-5 F4E
To je Dušane luxusní stavba! držím palce, at Tě neopustí elán a daří se Ti. Martin
0
-
discobolos
- Reakce: 15
- Příspěvky: 1522
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Airco DH-5 F4E
Už jsem to vyžvanil u konkurence, tak ještě obrázky.
Když to srovnávám se Stampem, jsem o fous těžší.
- Přílohy
-
- Snad to i tak není příliš.
- trup_kostra_vaha.jpg (79.77 KiB) Zobrazeno 5332 x
0
-
discobolos
- Reakce: 15
- Příspěvky: 1522
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Airco DH-5 F4E
Je sice k tomu ještě dost daleko, ale řeším (teoreticky pochopitelně) jak by měl vypadat správný odstín PC 10. Případně má-li jej přímo nějaký výrobce barev v sortimentu.
Našel jsem několik odkazů, např. originální postup míchání:
For one hundred gallons of PC10 the recipe is:
260 pounds nitro Cellulose syrup
74 pounds of pigments in the following proportions:
40 pounds yellow ochre
30 pounds umber
2 pounds 8 ounces Red Ochre
1 pound 8 ounces Chinese Blue
Which was then added to:
20 gallons Acetone or Methyl ethyl ketone
15 gallons Amyl Acetate
15 Gallons benzol
15 gallons Methylated spirit
Ale 100 galonů nepotřebuju
.
Našel jsem několik odkazů, např. originální postup míchání:
For one hundred gallons of PC10 the recipe is:
260 pounds nitro Cellulose syrup
74 pounds of pigments in the following proportions:
40 pounds yellow ochre
30 pounds umber
2 pounds 8 ounces Red Ochre
1 pound 8 ounces Chinese Blue
Which was then added to:
20 gallons Acetone or Methyl ethyl ketone
15 gallons Amyl Acetate
15 Gallons benzol
15 gallons Methylated spirit
Ale 100 galonů nepotřebuju
0
-
discobolos
- Reakce: 15
- Příspěvky: 1522
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Airco DH-5 F4E
V dalším odkazu http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=49&t=35265, se někdo zmiňuje, že PC-10 presne odpovídá americká A2 "Olive Drab 41".
Dle http://ipmsstockholm.org/colorcharts/st ... rts_uk.htm, je barva specifikovaná jako FS:14087, což by dle http://www.fed-std-595.com/FS-595-Paint-Spec.html odpovídalo odstínu silně podobnému naší "khaki". Ve vzorníku píšou Olive Drab, ale těch bylo taky spousta.
V Windsock Datafile 50 je to ještě více do hněda, v Profile Publications No 181 je to vysloveně hnědá.
Radek to má jako zelenou s lehkým nádechem do hněda.
A teď babo raď
D
Dle http://ipmsstockholm.org/colorcharts/st ... rts_uk.htm, je barva specifikovaná jako FS:14087, což by dle http://www.fed-std-595.com/FS-595-Paint-Spec.html odpovídalo odstínu silně podobnému naší "khaki". Ve vzorníku píšou Olive Drab, ale těch bylo taky spousta.
V Windsock Datafile 50 je to ještě více do hněda, v Profile Publications No 181 je to vysloveně hnědá.
Radek to má jako zelenou s lehkým nádechem do hněda.
A teď babo raď
D
0
Re: Airco DH-5 F4E
A teď babo raď
Staré a stále problematické téma
Kdysi na tohle téma byl článek v L+ K. Zkusím jej najít, pokud chceš
Nedávno jesem na to narazil i v Squadron signal DH-2, taky uvádí "PC-10 khaki green (approximately FS 14087)"
FS je dost logický vzorník, škoda, že u nás se používá RAL.
Problém byl spíš v tom, že ačkoliv byl "předepsán", nebo spíš používán tento odstín, stálobarevnost nebyla zdaleka taková jako dnes, navíc lze předpokládat, že se to úplně na 100% nedodržovalo.
Nesmí to být extrém jako jeden testér, který si přečetl na netu, že Triplane byl zelený a tak jej natřel světle zelenou
V podstatě by neměl být problém se pohybovat od hnědé s příměsí zelené (ne tedy čistě hnědé), až po khaki či olive drab, možná olive green.
Dnes už to nikdo přesně nezjistí, stará letadla, která snad přežila, či spíš jejich části, ztratila dávno svůj původní odstín. Muzea jsou naprosto nespolehlivá při obecném určení typických barev, lze podle nich snad dokumentovat jen ten konkrétní muzejní typ.
A jak bylo v jiném vlákně naznačeno (např.), že ani na Balouse nebyl spoleh ohledně Jak-3.....To není jeho vina, i totálně profláklá LA-7 Ivana Kožeduba ("77") byl léta představována jako zelená se žlutou špičkou SOP, nakonec se ukázalo, že byla ve dvou odstínech šedé s bílou špičkou SOP. Šlo spíš o dostupnost pramenů. Takže ani na bokorysy se nelze spolehnout, nehledě na rozdíly barev z tiskárny a původní předlohy.
Ale pokud použiješ oficiální podklady, neměl bys mít problém, pokud to sám nebudeš cítit jako "násilnost".
Osobně mám představu, že nové stroje byly spíš téměř hnědé, s přibývajícími letovými hodinami byly více do zelena, tedy "zelenější hnědá".
Byl jsem prošťourat archív.....:
Barevné schéma pro DH-2 od Směru (mám ho zrovna po ruce) uvádí "zelená H 108" (Humbrol).
V Porovnávacích tabulkách Agama o tom zmínka není.
V malém vzorníku Agama také ne.
Ve velkém vzorníku také nic. Ale nemám aktuální.
V Klíči pro porovnávání autentických barev je uývedeno (Agama):
- B28 - Horní plochy britských letadel, operujících v Evropě během 1.světové války
- B29 - Horní plochy britských letadel operujících na Středním východě během 1.světové války
- B30 Spodní plochy britských letadel během 1.světové války
- B31 - Všechny plochy nočních bombardérů od r. 1916
(uvedl jsem i jiné barvy, spodní plochy se budou hodit. Pokud nepoužiješ odstín "linen".)
Pak je ještě možnost projít SPM, jen nevím které číslo, tam byly taky (na tu dobu) slušné popisy včetně kamuflážních polí na různá období. V případě potřeby půjdu pohledat.
No a nejjistější bude asi projít plastikářské stránky, větší pedanti už asi nejsou
Třeba IPMS Nymburk, případně některé z posledních ročníků Modeláře, věnují se výhradně plastikářům, technologiím, hw a technice nástřiku...
Staré a stále problematické téma
Kdysi na tohle téma byl článek v L+ K. Zkusím jej najít, pokud chceš
Nedávno jesem na to narazil i v Squadron signal DH-2, taky uvádí "PC-10 khaki green (approximately FS 14087)"
FS je dost logický vzorník, škoda, že u nás se používá RAL.
Problém byl spíš v tom, že ačkoliv byl "předepsán", nebo spíš používán tento odstín, stálobarevnost nebyla zdaleka taková jako dnes, navíc lze předpokládat, že se to úplně na 100% nedodržovalo.
Nesmí to být extrém jako jeden testér, který si přečetl na netu, že Triplane byl zelený a tak jej natřel světle zelenou
V podstatě by neměl být problém se pohybovat od hnědé s příměsí zelené (ne tedy čistě hnědé), až po khaki či olive drab, možná olive green.
Dnes už to nikdo přesně nezjistí, stará letadla, která snad přežila, či spíš jejich části, ztratila dávno svůj původní odstín. Muzea jsou naprosto nespolehlivá při obecném určení typických barev, lze podle nich snad dokumentovat jen ten konkrétní muzejní typ.
A jak bylo v jiném vlákně naznačeno (např.), že ani na Balouse nebyl spoleh ohledně Jak-3.....To není jeho vina, i totálně profláklá LA-7 Ivana Kožeduba ("77") byl léta představována jako zelená se žlutou špičkou SOP, nakonec se ukázalo, že byla ve dvou odstínech šedé s bílou špičkou SOP. Šlo spíš o dostupnost pramenů. Takže ani na bokorysy se nelze spolehnout, nehledě na rozdíly barev z tiskárny a původní předlohy.
Ale pokud použiješ oficiální podklady, neměl bys mít problém, pokud to sám nebudeš cítit jako "násilnost".
Osobně mám představu, že nové stroje byly spíš téměř hnědé, s přibývajícími letovými hodinami byly více do zelena, tedy "zelenější hnědá".
Byl jsem prošťourat archív.....:
Barevné schéma pro DH-2 od Směru (mám ho zrovna po ruce) uvádí "zelená H 108" (Humbrol).
V Porovnávacích tabulkách Agama o tom zmínka není.
V malém vzorníku Agama také ne.
Ve velkém vzorníku také nic. Ale nemám aktuální.
V Klíči pro porovnávání autentických barev je uývedeno (Agama):
- B28 - Horní plochy britských letadel, operujících v Evropě během 1.světové války
- B29 - Horní plochy britských letadel operujících na Středním východě během 1.světové války
- B30 Spodní plochy britských letadel během 1.světové války
- B31 - Všechny plochy nočních bombardérů od r. 1916
(uvedl jsem i jiné barvy, spodní plochy se budou hodit. Pokud nepoužiješ odstín "linen".)
Pak je ještě možnost projít SPM, jen nevím které číslo, tam byly taky (na tu dobu) slušné popisy včetně kamuflážních polí na různá období. V případě potřeby půjdu pohledat.
No a nejjistější bude asi projít plastikářské stránky, větší pedanti už asi nejsou
0
Re: Airco DH-5 F4E
Jak lehce je na světě nevědomým - a barvoslepým
A jelikož jsem vlastně obojí - a nedávno také "předčasně" řešil barvy na jednu WWI z Anglie (z důvodu nedostatků možností v tomhle zapadákově při příležitosti kupuji výhledově barvy, ty se mi kupí - modelů se většinou nedočkajíc
) - a jelikož i přes dlouhé schnutí a vůbec používám rád Agamy, a protože je mi pak poradcem samotný kitař - prodavač, dopadl jsem př nákupu takto (polomat je bonusem, matné nemám moc rád):
horní plochy http://obchod.agama-model.cz/cz-detail- ... pc-10.html
dolní plochy http://obchod.agama-model.cz/cz-detail- ... latno.html
Více neřeším - barvy jsou ze vzorníku "autentických", a jestli si na mě bodovači smlsli za příliš žlutou žlutou na FIKE - tady jim vyloženě hážu rukavicí
A stejně budu klidně spát...
Hledat na webech, diskusích, v časopisech - kde je výsledkem X názoru, tezí a pravd považuji v tomto za ztrátu času...
Mno ale kdyby jsi , Dušane, ty galony míchal - rád se budu podílet na nákladech a to jedno deci coby doživotní zásobu si poctivě odkoupím
A jelikož jsem vlastně obojí - a nedávno také "předčasně" řešil barvy na jednu WWI z Anglie (z důvodu nedostatků možností v tomhle zapadákově při příležitosti kupuji výhledově barvy, ty se mi kupí - modelů se většinou nedočkajíc
horní plochy http://obchod.agama-model.cz/cz-detail- ... pc-10.html
dolní plochy http://obchod.agama-model.cz/cz-detail- ... latno.html
Více neřeším - barvy jsou ze vzorníku "autentických", a jestli si na mě bodovači smlsli za příliš žlutou žlutou na FIKE - tady jim vyloženě hážu rukavicí
Hledat na webech, diskusích, v časopisech - kde je výsledkem X názoru, tezí a pravd považuji v tomto za ztrátu času...
Mno ale kdyby jsi , Dušane, ty galony míchal - rád se budu podílet na nákladech a to jedno deci coby doživotní zásobu si poctivě odkoupím
0
Re: Airco DH-5 F4E
No vidíš!
B28!
Dyk jsem to říkal
Víc bych neřešil. Kitaři to mají dobře zjištěné.
V pátém speciálním čísle Modeláře ( "Ať vítr sviští v drátech" - o drátech, napínácích a pod.) jsem se třeba dočetl, že třeba DH-2 měly bělené plátno. Následuje recepis na namíchání toho "jedině správného" odstínu vč. preshadingu.
V jiném je zase několik popisů na ztvárnění "dřevěných" povrchů.
Doporučuju do podobných článků nahlídnout
I když.....ne každý to bere tak do puntíku. Použij ty dva odstíny, co psal Bayeux a není co řešit
Mimochodem - spodní plochy budeš stříkat nebo použiješ obarvený papír?
Ptám se proto, že mě to čeká taky, ale.....barvený papír nechci vůbec používat, skutečným povrchům se více blíží stříkaný povrch.
Jenže....plátno je speciální záležitost, mělo by být průsvitné,ale ne průhledné.
Tak přemýšlím co s tím
B28!
Dyk jsem to říkal
Víc bych neřešil. Kitaři to mají dobře zjištěné.
V pátém speciálním čísle Modeláře ( "Ať vítr sviští v drátech" - o drátech, napínácích a pod.) jsem se třeba dočetl, že třeba DH-2 měly bělené plátno. Následuje recepis na namíchání toho "jedině správného" odstínu vč. preshadingu.
V jiném je zase několik popisů na ztvárnění "dřevěných" povrchů.
Doporučuju do podobných článků nahlídnout
I když.....ne každý to bere tak do puntíku. Použij ty dva odstíny, co psal Bayeux a není co řešit
Mimochodem - spodní plochy budeš stříkat nebo použiješ obarvený papír?
Ptám se proto, že mě to čeká taky, ale.....barvený papír nechci vůbec používat, skutečným povrchům se více blíží stříkaný povrch.
Jenže....plátno je speciální záležitost, mělo by být průsvitné,ale ne průhledné.
Tak přemýšlím co s tím
0
Re: Airco DH-5 F4E
Ocituji zde Zdenko Bugána :O správnosti odstínu PC-10 se vedou nekonečné debaty.Někteří autoři popisujou barvu jako tmavě olivovou, očití svědci uvádějí ,že je skoro hnědá a někteří až čokoládově hnědá.Všeobecně se má za to ,že nová letadla byla zhruba tmavě olivově zelená,barva však postupně působením nejrůznějších vlivů reagovala a měnila svůj odstín směrem k hnědé.Pro nás to znamená jediné,at vezmeme jakoukoliv barvu v rozsahu od olivové až po čokoládovou ,nikdo nám nemůže tvrdit ,že model je zbarvený špatně.
Tak se tím moc Dušane netrap,černé letadlo není také černé ale skládá se s z nekolika šedých odstínů světlo-šedá,střed-černošedá a stín-černá.Otázka jak k tomu budeš přistupovat.Stejně toho dosáhl i Jirka u Fokkera E.IV. nebo Křepelka u Nieuporta 11.
Přesto tě mohu navést na odstíny před dotonováním podle oka a citu.Gunze Hobby Color H52 olive drab 1
H78 olive drab 2
nebo Tamiya color XF-62
Tak se tím moc Dušane netrap,černé letadlo není také černé ale skládá se s z nekolika šedých odstínů světlo-šedá,střed-černošedá a stín-černá.Otázka jak k tomu budeš přistupovat.Stejně toho dosáhl i Jirka u Fokkera E.IV. nebo Křepelka u Nieuporta 11.
Přesto tě mohu navést na odstíny před dotonováním podle oka a citu.Gunze Hobby Color H52 olive drab 1
H78 olive drab 2
nebo Tamiya color XF-62
0
-
Pavel Stráník
- Reakce: 39
- Příspěvky: 1239
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Airco DH-5 F4E
No jo, to jsou ty správné debaty - PC-10, barva kachních vajec, odstíny polí na lozenge a já nevím co ještě. Osobně k tomu mám podobný přístup jako Radek - PC-10 je tmavě zelená s nádechem do hněda, čistě zelená nebo tmavě hnědá by se mi nelíbila (letadlo by bylo hnusné) a tudíž bych namíchal barvu tak aby mě osobně uspokojila a tím bych měl dušičku v peříčku a vše ostatní je dost málo důležité. Ono totiž skutečný odstín už nikdo nezjistí a lidská paměť je ve věci barev zcela nespolehlivá. Jak tu už zaznělo, skutečný odstím se jistojistě měnil v čase podle toho kde a jak dlouho letoun působil (deštivá Belgie jistě ovlivní barvu jinak než slunná Palestina), podle výrobce barvy a jednotlivé šarže. Navíc si nedělejme iluze o nějaké barevné normě a jejím dodržování u aparátů jejichž předpokládaná životnost nebyla nic moc - důležitější bylo vyrobil deset nějak zelených letadel než pět předpisově zeleno-hnědo-zelených s nádechem do černa a dohotovené nenatřené díly na zbývajících pět letadel se válí na dvoře fabriky protože PC-10 zrovna došla a objednané sudy s barvou cestují vlakem někde mezi Skotskem a Walesem

0
-
discobolos
- Reakce: 15
- Příspěvky: 1522
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Airco DH-5 F4E
Děkuji všem za informace.
Feldovi: jak jsem předeslal, řešil jsem to jen tak teoreticky, při kafi u počítače. Zase tak moc to neprožívám
.
Petrovi: stříkat budu vše, asi by to vypadalo dost divně - horní plochy stříkané, dolní ne. Navíc jsem někde četl od Luboše, že není dobré kombinovat stříkaný a nestříkaný papír nahoře a dole, že to za venkovních podmínek může pracovat (třeba když se voda z trávy začně na prudkém sluníčku odpařovat).
Jak už jsem psal jinde, použiju kamufláž na A9507 E (Elsa).
D
Feldovi: jak jsem předeslal, řešil jsem to jen tak teoreticky, při kafi u počítače. Zase tak moc to neprožívám
Petrovi: stříkat budu vše, asi by to vypadalo dost divně - horní plochy stříkané, dolní ne. Navíc jsem někde četl od Luboše, že není dobré kombinovat stříkaný a nestříkaný papír nahoře a dole, že to za venkovních podmínek může pracovat (třeba když se voda z trávy začně na prudkém sluníčku odpařovat).
Jak už jsem psal jinde, použiju kamufláž na A9507 E (Elsa).
D
0