VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 07 zář 2023 08:42

Vždy se mi líbily hydroplány a tak mimo jiné jsem si v roce 1980 postavil oříška Kingfishera. tehdy jsem pro plovák použíl jako materiál pěnový polystyren, ale ten byl dosti hrubozrný, nevalné pevnosti a tak plovák vycházel dost těžký. nakonec letová váha byla 18g, což spolu s malým průměrem vrtule nedávalo šanci na vyšší výkony. Na druhé straně model byl velmi stabilní a v hale nádraží Brno Kr. Pole (výška stropu 8.5 m) se podařilo naladit modek na časy kolem 50 s, venku pak až 60s. Moji američtí přátelé mne pak požádali zda mohu tento model poslat a u nich bude létán proxy ve velké soutěži GRANT PRIX INDOOR WEEK 83. Tak se i stalo, nevím jak vysoký tam byl strop a kolik můj zástupce natáčel do 3 roky starého svazku z dobré gumy Pirelli Litle orange, nicméně letěl solidních 46,8 s a obsadil 5. místo.
Dnes po čtyřiceti letech Začínám stavět tento typ znovu, hlavní plovák bude konstrukční a lehčí. doufám, že letová váha by mohla být až o třetinu lehčí
Přílohy
podklad.JPG
cena.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 07 zář 2023 09:22

Stavím i když je venku hezky a váha dílů kostry roste : trup s velkým, těžkým skleníkem z diafánu 4g, křídlo 1,5g, hlavní plovák 1,5g, ale dovážení Pb do špice plováku dalších 1,5g, pomocné plováky 0,5g, letová vrtule + hlavice 1g, kompletace + vzpěry 2g, potah + lak 3g.
Přílohy
neúplná kostra.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 12 zář 2023 12:53

Stavba pokročila a váha roste více než jsem očekával. Překvapilo mne, jak po nabarvení humrolkami ztěžkly třeba vzpěry pomocných plováků, takže máme díly potažené a je přede mnou lakování a hlavně dosti náročná kompletace.
Přílohy
potažené díly.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 12 zář 2023 17:44

První etapa kompletace je hotová. Nedalo mi to a musel jsem zkusit model bez plováků a také bez SOP klouznot do peřin postele, klouzal krásně stabilně. prázdná váha 8g těžiště ve 30 %, Ale se směrovkou těžiště v 35% a model houpal-
Přílohy
ze spodu.JPG
1. kompletace.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 13 zář 2023 12:33

Tak stavba dokončena. Možná by prospělo i pár poznatků pro ostatní, kteří jako já lisuji kabinky v rozpálené plynové troubě, já to tak dělal 40 let. Pokud Eva nepekla, tak nažhavení na správnou teplotu trvao 15 minut a úspěšnost výlisků byla kolem 50%, pokud bylo prihřátí malé, pak se u silnější termoplastické folie z Jasyka objevily bílé plochy, bylo li příš velké, pak se materiál protrhl, nebo dokonce roztavil. Šetření energií mělo positivní přínos, žádná trouba, ale infrazářič za 2 minuty správně nažhavený a další dvě minuty nahřívání folie, pak již napoprvé krásně vylisovaná kabina.
Dokončení kompletace na přesné délky plovákových vzpěr je dost náročné a máte.li stařecký zrak, pak kotvení drátů mezi trupem a plovákem, to je přímo dobrodružství, zhotovit uzel na tenkém silonovém vlasci se mi povedlo na devátý pokus.
Takže prázdný potový model váží 12g, což je mnohem více, než jsem původně předpokládal. Svazek z gumy TAN SS 2,6g/m smyčka o délce 410 mm se ukázal jako moc tenký, první let na 600 otáček byl hezký okruh o pr§měru 12, dost ale v náklonu. Positiv na levém křídle pomohl, ale další lety pak byly poznamenány poklesem momentu unavené gumy. asi to bude chtít svazek plného průřezu 3x1. Tedy svazek z gumy 3,4 g/m o délce 430 mm do kter=ho mohu maximálně točt 1600 it.
Přílohy
ze předu.JPG
z bpku.JPG
na chodníku.JPG
na autě.JPG
0

Vyvel
Reakce: 2
Příspěvky: 358
Registrován: 05 úno 2010 21:59
Bydliště: Říčany u Brna

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Vyvel » 13 zář 2023 14:46

Luboši, ty jsi opravdu nezmar. Klobouk dolů před rychlostí a kvalitou stavby. Podle prvních fotek částečně smontovaného modelu jsem se divil, co to tam máš za párátko místo vrtule. Ty jsi ale rafinovanej a udělal jsi extra letovou vrtuli s pořádnýma lopatama.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 13 zář 2023 15:24

Pavle děkuji za uznání.Ovšem pokud bych dokázal vyrobit lehkou převodovku asi 1:4, pak by tam mohla být i ta malá vrtule, jenže to já doma sám neumím.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od shark » 13 zář 2023 15:25

Já myslím, že by se mělo Lubošovi zakázat cokoli publikovat. Co když si to tady přečte někdo z komise pro důchodovou reformu, a zjistí, že ve čtyřiaosmdesáti je člověk schopen stavět takovéhle pidižvejky, běhat za nimi, šplhat pro ně s klacíkem na stromy, atd...? V tu ránu nám mladším napálej odchod do důchodu v pětasedmdesáti! :lol: :lol: :lol:
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 93
Příspěvky: 715
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Jiří Doležel » 13 zář 2023 16:29

shark píše:
13 zář 2023 15:25
Já myslím, že by se mělo Lubošovi zakázat cokoli publikovat.
Honzo, to vůbec není problém zařídit.. Ale byla by to škoda. Jako klobouk dolů, troufnout si na tohle v oříšku. S tou vrtulí jsem měl taky obavy, když jsem to poprvé viděl, přišla mi spíš jak na elektropohon, ale přelstil nás! Luboši, o převodovce ani nepřemýšlej, zbytečná ztráta energie, daleko líp to bude fungovat s vrtulí co tam máš, i když si myslím, že ty listy mohou klidně větší plochu, Kingfisher má všeho moc. 12 gramů je s tím, co si dole vozí, pěkná váha.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 13 zář 2023 16:50

Tak jsem vyměnil svazek a šlo se na zalétávání. Jenže změna z 2,6 na 3,4 g/m byla moc velká. Na první let jsem tedy natočil "jen 500 obrátek" a odstartoval model v horozontální poloze bez náklonu do leva. Následovala svíčka vzhůrů do 12 m, tam souvrat a přechod do střemhlavého letu na veliké rychlost, naštěstí i vybrání a průlet 1/4 metru nad zemí. Pak konečně přechod do levé zatáčky, pár okruhů a přistání asi za 12 s. Ano to byla akrobacie stíhače a ne dobráckého Kingfishera. Na druhý let natáčím jen 400 a při startu nakláním model do leva, následuje nádherný let s výstupem do výšky asi 8 m a hezkým přistáním po asi 15 s. Další let byl podobný, ano chce to ten náklon do leva při startu. Dodal jsem si odvahy a zase natočil 500 hodím model s náklonem, ale vrtule se netočí, model zhoupne a poněkud tvrději ťukne plovákem o zem, trochu to tam možná prasklo, jsem nahluchlý, takže jsem to naslyšel. Zvedám model a zjišťuji že guma se namotala na osu a brzdí o hlavici, odmotám v ruce pár otáček a jdu znovu na start, následuje krásný let, jen ke koncu přišel malý závan, model zhoupl a trochu strměji narazil do trávy, to jsem netušil, že vzpěry plováku se utrhly. prolomily osový podélník plováku a samozřejmě také potrhaly drátové stabilizátory polohy plováku. Oprava probíhá postupně, bohužel na posraného i hajzl spadne, lepil jsem ředěným kanagomem a neopatrně štětcem zavadil o pomocný plovák, který je z jemného polystyrenu, v momentě v něm byly ošklivá díra.
Na závěr mohu říci, že při letové váze 15g létá Kingfisher nádherně i když se silným svazkem zbytečně rychle a moc vysoko, což by bylo dobré pro létání na letišti, pokud tam bude tráva alespoˇb 1/4 m vysoká. Na 1500 otáček lze očekávat dobu letu 50 až 60s.
Do haly je třeba jiný svazek, odhaduji, že optimální by mohl být 3.0 g/m smyčka o délce asi 480 mm, pak by v optimálním případě mohly být nejlepší časy 60-70 s.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 14 zář 2023 08:51

Ano, oprava byla úspěšná bez znatelného nárůstu váhy. Ovšem při výměně drátů fixace polohy plováků mi po pátém pokusu udělat uzel a vše zalepit v napjatém stavu ruply nervy. Nakonec jsem dráty nahradil teňoučkými štěpinkami z bambusu a je po problémech. Velmi dlouho jsem ve svých gumách marně hledal TAN SS 3,0 g/m, ale pak našel asi 15 let starý sáček s Contest rubber 1/16" šedé barvy, asi se jedná o americkou gumu SIG, která měla rovnoměrnější průběh moment, bez velké špice na začátku. Udělal jsem z ní svazek ze čtyř vláken o délce 450 mm a váze 2,9 g. Doufám. že pokud se ta guma za ty roky nezměnila, tak by to mohlo být dobré do haly. Bohužel nyní je po přechodu studené fronty, mokro a pak to asi bude foukat, je třeba nějaký ten den počkat a uvidí se.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: VOUGHT OS2U KINGFISHER jako M-oř.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 15 zář 2023 10:28

Tak náhrada tenkého silonu teňoučkými štěpinkami bambusu se velmi osvědčila. Ovšem naděje, že guma SIG 4 vlákna 1/16" bude měkčí a vhodná do haly se ukázala jako planá a to tím spíše, že já trouba jsem hned napoprvé natočil 640 otáček, což asi představuje 1/3 z letového maxima pro ten svazek. Mohl jsem být varován tím, že moment byl dost veliký. Jenže o půl desáté sice ještě byla na trávě rosa, ale již se začaly objevovat první závany průvanu z východní strany, takže jsem spěchal a využil chvíli klidu v přízemní vrstvě. Start byl impozantní, strmý výstup v levé zatáčce do výšky asi 15m, pak 4 okruhy za mírného stoupání a přesouvání západním směrem nad porost u dálničního přivaděče, nyní mi bylo jasné, že nahoře je průvan asi tak 1 m/s, naštěstí poslední otáčky ve svazku nasměrovaly model směrem ke středu plácku, v zadu trupu zůstaly na svazku uzly, takže model pomalu stabilně klouzal směrem ke smuteční vrbě na kterou se zavěsil ve výšce asi 2,5m. Sundávání zabralo dost času, ale proběhlo bez jakéhokoliv poškození, Míra štěstí byla pro dnešek vyčerpána a šlo se domů.
Oříšek je zalétaný, jedná se o super stabilní typ, ano takové mám rád, když hned létají tak, jak byly postaveny. Ten let na gumu SIG na třetinu z maxima trval asi 20 s, takže spokojenost pro létání venku. Myslím, že minutové lety bez termiky v klidném ovzduší a točení na plno jsou reálné, což při letové váze 15g je slušná výkonnost.
Při stavbě jsem na potah využil poslední zbytky tmavo modrého modelspanu a na spodní plochy světle modrý plyspane, z obojího mi zbyly jen maličké kousky,musel jsem velmi šetřit, aby to vyšlo. Model létá na zadní závěs svazku, to proto, že jsem do špice plováku ještě před potahem zalepil asi 1,5g olova,Bylo to zbytečné, stačila třetina a model mohl létat na přední závěs, možná, že by pak stačila guma smyčka 2,6g/m a ušetřil by se další gram letové váhy. tedy pak letová 13g, další minimálně jeden gram by se ušetřil při použití tenčí folie na skleník střelce a také při potahu kondenzátorovým papírem 7g/m2 a stříkaných barvách. Takže letová pod 12g je reálná šance pro experty, co to umí a mohou pak s tímto typem být úspěšní i na soutěžích nejvyšší úrovně, Opravdu vřele doporučuji !
Přílohy
bambusové výztuhy plováků.JPG
0

Odpovědět