No-Cal P-63

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Hluk jaro 26.-27.4.2024

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 bře 2024 20:11

Tak jsem to zkusil, zvolil oblíbenou P-63. Potah stříbrný japonská papýr je dost těžký.
Přílohy
DSCN6081.JPG
DSCN6080.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Hluk jaro 26.-27.4.2024

Příspěvek od Lubomir Koutny » 21 bře 2024 14:21

Včera jsem zkoušel stíňáka P-63 na mém plácku venku. Model bez gumy vážil 5,3g a klouzal hezky možná s mírným pohupováním, svazek o délce 450 mm 2,1 g/m se zdál slabý a na 1200 otáček model vystoupal jen do 3m, pak okruh v horizontu a závěr po 15s končil skluzem do levého boku. Moc nepomohl aní modelářský špendlík na přídi- Doma byl model dovážen 0,7g olova a vybaven svazkem délky 380mm, ale 2,4 g/m z měkké gumy 01/94 a šlo se do nádražní haly Kr. pole.
Přibral jaem také oříška Robertson Skylark, který před dvěma roky létal ve Střelické hale 80s. Svazek byl již suchý, tak jsem jej lehce přemázl ricinovým oleje, Teoreticky by měl vydržet přes 2000 otáček při 25 C, v hale nyní bylo 15C, takže na poprvé točím jen 1500, násladuje moc hezký let do výšky 5m, ale kratší než jsem očekával, přistání za 49s. Po půl hodině další let natočeno 1640 , výstup do 4m a let končí za 51s. Tato guma není do chladna dobrá!
Stíňáka P-63 natáčím na 1500 a opatrně hážu tak, aby se okruh vešel do hala bez kontktu se stěnami, výstup jen do 3m, pak rychlé kruhy a přistání za 22s, proto natahuji osu vrtule ohnutím ložiska, asi jsem to přehnal, opět na 1500m výstup do 7m a pomalý let po 45 s končí přetaženíma pádem do levého skluzu končícího v nástavbě nad WC, našel se ochotný mladík, vylezl tam a model sundal. Malinko tu osu vrtule vracím zpět a točím opět 1500, model moc hezky nastoupal výšku 7m, točí pravidelné kruhy o průměru 12m a hezky přistává za 51s. Hned se jde znovu na to, točím 1640, parádní let,v ýška 7,5m a čas 61s. Do této gumy se dá maximálně natočit1800při 25C, dá se říci, že při 15C to byl let téměř na maximum. Asi by to ctělo gum TAN SS 01/2015 2,35 g/m o délce 420 mm pak Nmax bude 2300 otáček při 25C a lze očekávat časy až 75s. Při tak vysoké váze nelze očekávat nic lepšího
Přílohy
DSCN6083.JPG
DSCN6082.JPG
DSCN6085.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Hluk jaro 26.-27.4.2024

Příspěvek od Lubomir Koutny » 21 bře 2024 18:29

Ano, vzal jsem svazek ze své nejlepší gumy s K=11 TAN SS 01/2015 2,35 g/m o délce 420 mm Nmax 2100 otáček při 25C. dnes v podvečer bylo 15C, tomu by odpovídalo Nmax 1800, ale měl jsem rozum a točil jen 1000. Bylo úplné bezvětří a já šel na blízký menší plácek mezi baráky. S novým svazkem model chytil druhý dech, byla to paráda výška přes 20m těsně nad barákem. naštěstí motor došel ve správném okamžiku a tak z toho nebyla střecha, ale model přistál do vyšího křoviska. Měl jsem, kliku a šel domů přes parkoviště, tam mi to nedalo a já natočil model znovu, jenže asfalt parkoviště byl nahřátý a zrovna se asi utrhla bublina, po půl minutě měl model přes 30m výšky a stopavostí překonal i holuba, opět obrovská klika když po minutě model již bez motoru doklouzal k vysoké bříze a mezi haluzemi propadl až na zem. Při tom letu jsem stačil udělat 8 fotek, 3 jsem smazal, nebyly ostré.5 jsem z foťáku přenášel do PC na ploch systém vyjmout - vložit, nevím kam se 3 z toho ztratili, ale i ty 2 ukazují, co to byl za let. Jenže stal se z toho dobrý venkoják, hala, jedině tak Zetka.
Přílohy
Výš než holub.JPG
U baráku.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: No-Cal P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 bře 2024 15:06

Je mi jasné, že má P-63 je moc těžká na to, aby mohla být úspěšná v nízké hale.Nechal jsem si zvětšit xeroxem Hellcata především oroto, abyh iděk správné dikmensování u takového modelu. Tebtokrát jsem si vybbrak japonskou Judy. Mým cílem bylo snížit prázdnou váhu o 1/3, to se povedlo. Spokojenost byla však jen do té doby,než jsem nalepil znaky na křídla.Zatím co u P-63 kde je potah ze stříbrnéhi japonslého papíru u něhož po nalepení znaků došlo jen k menšímu vypnutí potahu, tak u zleného PLYSPANE je toto strašné na obou koncích křídla nastalo pnutím nalepených znaků k překroucení do positivů asi 15• Pracn= rovnání pomáhá jen dočasně A deformace se vrací. Asi to chtělo místo lepení ředěným Herkulrsem použít Zapon.
Přílohy
DSCN6094.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: No-Cal P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 bře 2024 15:18

Bohužel můj příspěvvek se uzavřel dříve, než jsem opravil text a přidal druhou fotku.
Je mi jasné, že má P-63 je moc těžká na to, aby mohla být úspěšná v nízké hale.Nechal jsem si zvětšit xeroxem Hellcata především proto, abych viděl správné dikmensování u takového modelu. Tentokrát jsem si vybral japonskou Judy. Mým cílem bylo snížit prázdnou váhu o 1/3, to se povedlo. Spokojenost byla však jen do té doby,než jsem ředěným herkulesem nalepil znaky na křídla. Zatím co u P-63 kde je potah ze stříbrnéhi japonslého papíru u něhož po nalepení znaků došlo jen k menšímu vypnutí potahu, tak u zleného PLYSPANE je toto strašné na obou koncích křídla nastalo pnutím nalepených znaků k překroucení do positivů asi 15• Pracné rovnání v šabloně pomáhá jen dočasně A deformace se vrací. Asi to chtělo místo lepení ředěným Herkulesem použít Zapon.
Přílohy
DSCN6093.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: No-Cal P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 bře 2024 19:28

Dnes se ochladiolo o 10 stupňů, takže jsem šel ven pouze nakoupit, ale pak jet do haly zalétat Judy se mi nechtělo, venku to foukalo a jednu chvíli i padal sníhů Přesto jsem provedl zálet, nasadil novou gumu svazek smyčka l =380mm 1,8 g/m a natočeno 220 obrátek vrtule nastavená podle oka , stoupání asi 250 mm a zkusit to v obýváku, hezký pomalý let v horizontu a přistání do záclony. Spokojenost možná, že by to na 1600 otáček zbytečně moc stoúpalo, takže o trochu slabší gumu, nebo větší stoupání.
Asi si někdo řekne, proč to takhle rozepisuji, ale chci poradit těm, co NO CAL kategorii chtějí zkusit, čemu se vyhnout.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: No-Cal P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 bře 2024 15:08

Takže dnes v pondělí 25.3.2024 venku hnusně foukalo a teplota oproti předchozím dnům poklesla o 10 stupňů. Bylo jasné, že venku se létat nedá a následoval přesun do haly nádraží Kr . pole, Tam teplota 14 C a klid. beru JUDY, stejnou gumu jako doma K=11 Hannan 1,8 g/m L=380mm Nmax = 2000 a opatrně točím 500, start je pěkný, výška 4m , čas neměřím, odhadem 40 s, pak natáčím 900 a nestačím se divit. nádherný výstup dp výšky 8m, pak jen pomalu stoupání do 9m a létání jednoho okruhu za druhým těsně pod stropem, pomalé otevírání zatáčky a kontakt se stěnou nad WC v 55 s, pád naštěstí těsně mimo nádstavbu WC, ve svazku byly ještě obrátky na 20-30s.
Bohužel při pádu se uvolnil jeden list vrtule a na něm stoupání, přestavuji odhadem a beru nový tenčí a delší svazek stejné šarže 1,7 g/m l =440mm
Nmax= 2400 při 25Cm , točím 1000, výška 4m 47s. Stejný svazek 1500 ot výška 5m 50s, je to slabé. Riskuji a natáčím 1800, trup se mírně prohnul, zatáčka je z počátku trochu utaženější a je to paráda, výška 8m, po minutě se trup srovnal a zatáčka je otevřenější čas 98s, malý zbytel obrátek ve svazku po přistání.
Aplaus na otevřené scéně od přihlížejících diváků-cestujících, pak přichází paní středního věku a říká, bylo to nádherné, kde se to dá koupit, vnuci budou nadšeni. Vysvětluji, že toto se nikde neprodává, jsem modelář fanatik, modely stavím přes 70 let a toto je nová soutěžní americké kategorie modelů do haly nazvaná No Cal, jedná se o stínové polomakety skutečných letadel. Paní je smutná, tak to mi to asi neprodáte....
Jsem spokojený JUDY se povedla a létá parádně. Dovoluji si upozornit, že oproti Amričanům májí mé modely svazky na levé straně, sice umím udělat tenkostěnnou trubičku a z pokojáků mám i plátek microdyne balzy 0.2mm, jenže jsem zjistil že úplně stačí microstic z lehké tvrdší balzy 2x3 mm nalepený navysoko na pravé straně trupu, ten můj váží 0,15g, takže váhová úspora trubičkou by byla 0,1 g, to nestojí za komplikace. Navíc v předu mám ložisko ve tvaru U z Al tvrdého plecch o síle 0,55 mm a šířce 3mm , před vrtáním a ohýbáním jej nahřeji nad plynem asi na 350 C a prudce zchladím studenou vodou, otvory vrtám starším žlutým modelářským špendlíkem (ty jsou nejtvrdš) a hned ohnu. Po půl hodině plech znovu ztvrdne.
Ložisko přilepím vteřiňákem. Při zalétávání pak není problém přihnutím ložiska směnit seřízení i průměr zatáčky- Musím říci,že modely No Cal jsou do haly nádraží v Kr poli asi nejvhodnější, přináší radost bez nervů a hytání pavučin, které při létání s A6 a P3 je na denním pořádku.
0

Robert Pajas
Reakce: 37
Příspěvky: 790
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Re: No-Cal P-63

Příspěvek od Robert Pajas » 25 bře 2024 22:54

Dovoluji si upozornit, že pravidla No-Cal obsahují i váhové omezení - totiž MINIMÁLNÍ VÁHU modelu bez gumy.
1
1 Obrázek

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1229
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: No-Cal P-63

Příspěvek od Steve » 25 bře 2024 23:22

Robert Pajas píše:
25 bře 2024 22:54
Dovoluji si upozornit, že pravidla No-Cal obsahují i váhové omezení - totiž MINIMÁLNÍ VÁHU modelu bez gumy.
Minimálně 6 gramů bez gumy.
1
1 Obrázek

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: No-Cal P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 26 bře 2024 07:01

No to je překvapení, kde se to píše. Já to v té informaci o Hluku neviděl...
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: No-Cal P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 26 bře 2024 07:24

Flying Aces Club (FAC) No-Cal Rules Models

Models in this category are built to the rules established by the Flying Aces Club (FAC). This is a national organization devoted to Free Flight models flown in competition using rules aimed at making competition flying fun. The principal focus of the FAC is scale models. A unique category within the FAC is one intended for scale appearing models that also emphasize flight duration. This is the "No-Cal" category. These are profile models, hence the name No-Cal or No Calories. The models are built for light weight and long flight duration. The basic rules are the model cannot have a wing span greater than 16", and must be recognizable as the aircraft being modeled. If the full sized airplane being modeled had fixed landing gear, then the landing gear must be included with the model, other wise the model can be done representing the gear in the up position.

Each plan set has been saved in the Adobe Portable Document Format (PDF). This will insure that the plane pages will print at the proper size regardless of your individual printer. Be sure to set the software to not scale the drawing to fit the page. This will insure that the individual pages will print at their intended size. If you do not have the Adobe PDF Reader software, it can be obtained at no cost from the Adobe web site at
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2405
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: No-Cal P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 26 bře 2024 07:30

Takže podle jakých pravidel se bude soutěž létat, to určuje pořadatel, ten uvedl výše určené. dovolím si ještě napsat, pokud by měla platit ta prázdná váha 6g, pak je naprostým nesmyslem dělat superlehký motorstick z balzové trubičky, která ušetří 0,10 g oproti tyčce z nosníku 2x3mm.
0

Odpovědět