Minimakety v hale nádraží Královo Pole
Napsal: 01 kvě 2024 17:38
Minimakety v hale nádraží Královo Pole
Termín bourání a přestavby nádraží se blíží, již proběhly úpravy okolí a demontáž některých svítidel uvnitř haly, takže se snažím využít každý volný den, tak tomu bylo i na velikonoční pondělí, kdy jsem si létal za poledne, hala byla téměř prázdná, pouze jeden pár starších manželů nadšeně sledoval mé létání a jeden mladík byl zvědavý, z jakého materiálu jsou modely zhotoveny a za kolik bych je prodal. Před nějakým měsícem mne jeden starý aeroklubák upozornil na vitrínu se zprávou archeologú, která v první části popisuje archeologický záchranný průzkum před zahájením bourání nádraží, našli tam tisíc let staré žárové hroby. Druhá část úplnou senzaci, kostru pilota s kniplem v ruce, ohořelou po výbuchu paliva, ale na čele měla hedvábný samurajský šátek – kamikadze Pár lidí si přečetlo nyní více rozšířenou mystifikaci o archeologické senzaci – vykopávce japonského samuraje kamikadze ve službách Luftwaffe, který havaroval hned vedle nádraží. Někteří kroutili hlavou, jiní pochopili, že se jedná o vtip. Možná inspirace pro novou Svěrákovu hru Cimermann Samurajem. Chtěl jsem využít halu, dokud stojí pro přelétnutí oříšků. Prvně to byl dvoumotorový D.H. Hornet a P-63, Měl jsem sebou fotoaparát a chtěl jsem udělat nějaké letové záběry. No, musím se přiznat, že bylo hodně pokusů a málo úspěchů Ono odstartovat dobře plně natočeného oříška, když se vám na pravé ruce kývá na řemínku foťák, to není zrovna jednoduché. Navíc já začínal s tím nejnáročnějším s Oříškem Re-2005, tedy se stíhačkou která je po čertech rychlá, První let na 1600 otáček byl nádherný, výška až u stropu, pak asi 6 okruhů, na závěr otevřená zatáčka, rovný let přes celou délku haly a jemné přistání, Spoušť jsem mačkal 6x, ale ta reagovala občas se značným zpožděním, hned to, co se mi nelíbilo jsem mazal a omylem vymazal i nejlepší snímek. Další dva lety jsem si nastavil na foťáku přiblížení a mino jeden snímek mi model vždy ulétl, do úzkého záběru se nevešel Skylark létá přece jen pomaleji, ale fotky také nic moc, To lehké modely NO CALL, to je jiné kafe. Létají pomalu a na vše je dost času. P-63 točená na 1300 otáček látá stabilně časy kolem minuty do výšky asi 7m, venku v ternice pak dva fantastické lety se šťastným přistáním na perkoviští – příště letiště. JUDY pak natáčená na 1800 létala nádherně těsně pod stropem kolem dvou minut. Pak jsem podle nabídky typů na minimaketách postavil Hellcata, model má krátký předek, proto jsem, se snažil udělat kormidla co možná nejlehčí, přesto bylo nutné dovážit předek 2 g. Hellcat předváděl nejlepší lety asi minutu a často byl poškozen, nakonec skončil v popelnici. Nakonec jsem postavil to, co jsem chtěl již na začátku Mr. Smoothie, jenže jsem se bál, že moc dlouhý trup a nevejde se zatáčkou do úzké Krpolslé haly. První lety 9.4. byly venku na parkovišti, na 700 otáček tp byl oblet celého parkoviště, také náraz do větví smrku, sklouznutí. pád, vybrání ve výšce 3m těsne nad projíždějícím autem, a dokončení okruhu o průměru 50m. Pak teprve hala, postupné zmenšování zatáčky přihýbáním ložiska. Nakonec na 1600 otáček u gumy 1,7 g/m výška letu 9,5m čas 110 s. Ale focení nic moc, Takže 10.4, znovu do haly a létá se pouze s Mr. Smoothie stále na stejnou gumičku ta má již více jak 10 natočení, 2x praskla, znovu svázaná a natáčí se jen na 1000, to pro focení, pak na 1500 a model letí až ke stropu, 2x si ťukne vrtulí, nepatrně změní zatáčku, ale nakonec je z toho 111 s, Maximální spokojenost.
S novou gumou TAN SS neznámé šarže1,87 g/m jsem udělal svazek o délce 490 mm, 12.4. bylo teplo v hale T=20C tak se testovala na: Mr, Snoothie 1. 1000 ot výška 7m 50s malý zbytek 2. 1500 7,5m 78s 3, 1900 8 m 85s 4. 2060 strop 130s
R-2 Blumblebee
Jeden z typů letounů se zatahovacím podvozkem a které mají největší plochu křídel je právě Keith Rider R-2 a jeho žluto červená barevně zajímavá verze z r , 1933.. Od počátku mi bylo jasné, že bude potřeba větší tah vrtule, takže si to žádá větší průměr ´180 mm a podstatně silnější svazek, ovšem relativně malá plocha VOP neumožňuje větší prohnutí profilu křídla, jinak budou problémy se stabilitou. Model jsem dokončil 16.4. a hned šel vyzkoušet do haly v Krpoli. Velká locha, znamená i patřičně větší váha potahového papíru, i když křídlo, VOP, SOP i zadek trupu jsou potaženy Plyspane 13 g/m2, tak podstatná část velkého trupu má americký, červený papír 17 g/m2 a tak po nutném dovážení Pb 0,7g na středu vrtule vzrostla prázdná váha na 6,2 g. První svazek původně určení pro JUDY K=12 l=420 1,7 g/m byl použitý pouze pro seřízení zatáčky a vyosení vrtule, jinak byl slabý a model nevystoupal výše jak 2m. Druhý svazek z gumy TAN SS´ l´= 490 1,87 g/m původně určený pro Mr. Smoothie byl ten správný, nejprve pár letů pro focení a pak postupné zvyšování otáček až na 1800, kdy výška byla těsně pod stropem 9 +m a čas rekordních 133s.
19.4. v Krpoli při 15 C jsem zkusil použít svazek z gumy 01//2015 l=400 2,8 g/m která má potřebný moment již při nižších otáčkách Nmax.=1700 ot. Při 1350 ot,. byla výška 8m čas 70s při kontaktu se stěnou nad WC, Ochotný mladík vylezl nahoru, ale při sundávání rozlámal levé křídlo. Takže oprava až doma a při tése podařilo zabudovat i potřebný positiv na levém křídle, který jsem dosud musel před startem nakrucovat a on se během letu ztrácel, jsem zvědavý jak se to projevína změně průměru okruhů (dosud se ke konci zatáčka otevírala a model občas narazil do stěny)..
Váhy mých modelů :
P-63 6.7 g
Judy 4,5 g
Hellcat 6,0 g
Mr. Smoothie 5,7 g
Keith Rider R-2 6,2 g
.Bolchovitinov S 5 g
Bolchovitinov Skorosnyj
Dva řadové motory Klimov po 860 HP v tandemu pohánějící protiběžné vrtule měly dát lehkému velmi štíhlému bombardéru rychlost přes 600 km/h, problémy tuhostí s dlouhou hřídelí od zadního motoru zavinily, že takto toho letoun moc nenalétal a nakonec byl zadní motor vymontován a letoun létal jen s předním motorem a třílistou vrtuli, rychlost klesla na 570 km/h a tím vše skončilo.
Podobně to někdy dopadne i s modelářskými projekty slibujícími mimořádné výkony, takovým je v kategorii NO CAL můj KITH RIDEE R-2, oplývající mimořádně velkou plochou křídla, ale malou VOP. Bylo mi jasné, že nesmí mít profil s větším prohnutím, jinak nezvládnu podélnou stabilitu, to jsem respektoval, ale i tak zalétávání bylo velmi pracné, odměnou pak v hale Krpole rekordní výkon 133 s. Po pravdě tento výkon s timto modelem sotva kdy překonám, druhý den se model choval jinak, ochladilo se stejný svazek měl o málo menší moment a model otevřel zatáčku, narážel do stěn a nakonec si zlomil vrtuli, je jasné, že pro létání v úzké hale Krpole je nevhodný,
Ošklivé počasí tohoto víkendu bylo ideální pro stavbu nového modelu, Vybral jsem si Bolchovitinov S protože má velmi štíhlý trup, který se dá postavit lehký, velkou VOPa dvojité SOP, což dává záruku velké stability i při hodně prohnutém profilu křídla, Použil jsem dobrou třílistou vrtuli ze starého oříška HD 731 o průměru jen 150mm, Model nebylo nutné dovažovat a bez gumy váží 5 g. Dá se říci, že splňuuje vše co jsem očekával, hezky stabilně letěl hned napoprvé a bez problémů se vejde i do úzké haly. Dnes bylo v hale chladno, jen 13C, na starší olétanou gumičku model na 1400 otáček nastoupal výšku asi 8m a 93s. 28.4. byla teplota v hale 18 C a testoval jsem starou gumu TAN SS K=11 01/2006 svazek l=470 2,06g/m Nmax=2400 při 25 C a 2100 při 15C. Na 1400 ot výška 6m, časjen 66s.. Jiná guma Hannan l=440mm 1.95 g/m Nmax 2400 točím 1650 výška 8m let 80s. Druhé natočení 1860 výška 9,5m, let 125s hezky ucentrované bez rizika kontaktu se stěnami haly. Spokojenost, s takovým modelem je radost létat.
Termín bourání a přestavby nádraží se blíží, již proběhly úpravy okolí a demontáž některých svítidel uvnitř haly, takže se snažím využít každý volný den, tak tomu bylo i na velikonoční pondělí, kdy jsem si létal za poledne, hala byla téměř prázdná, pouze jeden pár starších manželů nadšeně sledoval mé létání a jeden mladík byl zvědavý, z jakého materiálu jsou modely zhotoveny a za kolik bych je prodal. Před nějakým měsícem mne jeden starý aeroklubák upozornil na vitrínu se zprávou archeologú, která v první části popisuje archeologický záchranný průzkum před zahájením bourání nádraží, našli tam tisíc let staré žárové hroby. Druhá část úplnou senzaci, kostru pilota s kniplem v ruce, ohořelou po výbuchu paliva, ale na čele měla hedvábný samurajský šátek – kamikadze Pár lidí si přečetlo nyní více rozšířenou mystifikaci o archeologické senzaci – vykopávce japonského samuraje kamikadze ve službách Luftwaffe, který havaroval hned vedle nádraží. Někteří kroutili hlavou, jiní pochopili, že se jedná o vtip. Možná inspirace pro novou Svěrákovu hru Cimermann Samurajem. Chtěl jsem využít halu, dokud stojí pro přelétnutí oříšků. Prvně to byl dvoumotorový D.H. Hornet a P-63, Měl jsem sebou fotoaparát a chtěl jsem udělat nějaké letové záběry. No, musím se přiznat, že bylo hodně pokusů a málo úspěchů Ono odstartovat dobře plně natočeného oříška, když se vám na pravé ruce kývá na řemínku foťák, to není zrovna jednoduché. Navíc já začínal s tím nejnáročnějším s Oříškem Re-2005, tedy se stíhačkou která je po čertech rychlá, První let na 1600 otáček byl nádherný, výška až u stropu, pak asi 6 okruhů, na závěr otevřená zatáčka, rovný let přes celou délku haly a jemné přistání, Spoušť jsem mačkal 6x, ale ta reagovala občas se značným zpožděním, hned to, co se mi nelíbilo jsem mazal a omylem vymazal i nejlepší snímek. Další dva lety jsem si nastavil na foťáku přiblížení a mino jeden snímek mi model vždy ulétl, do úzkého záběru se nevešel Skylark létá přece jen pomaleji, ale fotky také nic moc, To lehké modely NO CALL, to je jiné kafe. Létají pomalu a na vše je dost času. P-63 točená na 1300 otáček látá stabilně časy kolem minuty do výšky asi 7m, venku v ternice pak dva fantastické lety se šťastným přistáním na perkoviští – příště letiště. JUDY pak natáčená na 1800 létala nádherně těsně pod stropem kolem dvou minut. Pak jsem podle nabídky typů na minimaketách postavil Hellcata, model má krátký předek, proto jsem, se snažil udělat kormidla co možná nejlehčí, přesto bylo nutné dovážit předek 2 g. Hellcat předváděl nejlepší lety asi minutu a často byl poškozen, nakonec skončil v popelnici. Nakonec jsem postavil to, co jsem chtěl již na začátku Mr. Smoothie, jenže jsem se bál, že moc dlouhý trup a nevejde se zatáčkou do úzké Krpolslé haly. První lety 9.4. byly venku na parkovišti, na 700 otáček tp byl oblet celého parkoviště, také náraz do větví smrku, sklouznutí. pád, vybrání ve výšce 3m těsne nad projíždějícím autem, a dokončení okruhu o průměru 50m. Pak teprve hala, postupné zmenšování zatáčky přihýbáním ložiska. Nakonec na 1600 otáček u gumy 1,7 g/m výška letu 9,5m čas 110 s. Ale focení nic moc, Takže 10.4, znovu do haly a létá se pouze s Mr. Smoothie stále na stejnou gumičku ta má již více jak 10 natočení, 2x praskla, znovu svázaná a natáčí se jen na 1000, to pro focení, pak na 1500 a model letí až ke stropu, 2x si ťukne vrtulí, nepatrně změní zatáčku, ale nakonec je z toho 111 s, Maximální spokojenost.
S novou gumou TAN SS neznámé šarže1,87 g/m jsem udělal svazek o délce 490 mm, 12.4. bylo teplo v hale T=20C tak se testovala na: Mr, Snoothie 1. 1000 ot výška 7m 50s malý zbytek 2. 1500 7,5m 78s 3, 1900 8 m 85s 4. 2060 strop 130s
R-2 Blumblebee
Jeden z typů letounů se zatahovacím podvozkem a které mají největší plochu křídel je právě Keith Rider R-2 a jeho žluto červená barevně zajímavá verze z r , 1933.. Od počátku mi bylo jasné, že bude potřeba větší tah vrtule, takže si to žádá větší průměr ´180 mm a podstatně silnější svazek, ovšem relativně malá plocha VOP neumožňuje větší prohnutí profilu křídla, jinak budou problémy se stabilitou. Model jsem dokončil 16.4. a hned šel vyzkoušet do haly v Krpoli. Velká locha, znamená i patřičně větší váha potahového papíru, i když křídlo, VOP, SOP i zadek trupu jsou potaženy Plyspane 13 g/m2, tak podstatná část velkého trupu má americký, červený papír 17 g/m2 a tak po nutném dovážení Pb 0,7g na středu vrtule vzrostla prázdná váha na 6,2 g. První svazek původně určení pro JUDY K=12 l=420 1,7 g/m byl použitý pouze pro seřízení zatáčky a vyosení vrtule, jinak byl slabý a model nevystoupal výše jak 2m. Druhý svazek z gumy TAN SS´ l´= 490 1,87 g/m původně určený pro Mr. Smoothie byl ten správný, nejprve pár letů pro focení a pak postupné zvyšování otáček až na 1800, kdy výška byla těsně pod stropem 9 +m a čas rekordních 133s.
19.4. v Krpoli při 15 C jsem zkusil použít svazek z gumy 01//2015 l=400 2,8 g/m která má potřebný moment již při nižších otáčkách Nmax.=1700 ot. Při 1350 ot,. byla výška 8m čas 70s při kontaktu se stěnou nad WC, Ochotný mladík vylezl nahoru, ale při sundávání rozlámal levé křídlo. Takže oprava až doma a při tése podařilo zabudovat i potřebný positiv na levém křídle, který jsem dosud musel před startem nakrucovat a on se během letu ztrácel, jsem zvědavý jak se to projevína změně průměru okruhů (dosud se ke konci zatáčka otevírala a model občas narazil do stěny)..
Váhy mých modelů :
P-63 6.7 g
Judy 4,5 g
Hellcat 6,0 g
Mr. Smoothie 5,7 g
Keith Rider R-2 6,2 g
.Bolchovitinov S 5 g
Bolchovitinov Skorosnyj
Dva řadové motory Klimov po 860 HP v tandemu pohánějící protiběžné vrtule měly dát lehkému velmi štíhlému bombardéru rychlost přes 600 km/h, problémy tuhostí s dlouhou hřídelí od zadního motoru zavinily, že takto toho letoun moc nenalétal a nakonec byl zadní motor vymontován a letoun létal jen s předním motorem a třílistou vrtuli, rychlost klesla na 570 km/h a tím vše skončilo.
Podobně to někdy dopadne i s modelářskými projekty slibujícími mimořádné výkony, takovým je v kategorii NO CAL můj KITH RIDEE R-2, oplývající mimořádně velkou plochou křídla, ale malou VOP. Bylo mi jasné, že nesmí mít profil s větším prohnutím, jinak nezvládnu podélnou stabilitu, to jsem respektoval, ale i tak zalétávání bylo velmi pracné, odměnou pak v hale Krpole rekordní výkon 133 s. Po pravdě tento výkon s timto modelem sotva kdy překonám, druhý den se model choval jinak, ochladilo se stejný svazek měl o málo menší moment a model otevřel zatáčku, narážel do stěn a nakonec si zlomil vrtuli, je jasné, že pro létání v úzké hale Krpole je nevhodný,
Ošklivé počasí tohoto víkendu bylo ideální pro stavbu nového modelu, Vybral jsem si Bolchovitinov S protože má velmi štíhlý trup, který se dá postavit lehký, velkou VOPa dvojité SOP, což dává záruku velké stability i při hodně prohnutém profilu křídla, Použil jsem dobrou třílistou vrtuli ze starého oříška HD 731 o průměru jen 150mm, Model nebylo nutné dovažovat a bez gumy váží 5 g. Dá se říci, že splňuuje vše co jsem očekával, hezky stabilně letěl hned napoprvé a bez problémů se vejde i do úzké haly. Dnes bylo v hale chladno, jen 13C, na starší olétanou gumičku model na 1400 otáček nastoupal výšku asi 8m a 93s. 28.4. byla teplota v hale 18 C a testoval jsem starou gumu TAN SS K=11 01/2006 svazek l=470 2,06g/m Nmax=2400 při 25 C a 2100 při 15C. Na 1400 ot výška 6m, časjen 66s.. Jiná guma Hannan l=440mm 1.95 g/m Nmax 2400 točím 1650 výška 8m let 80s. Druhé natočení 1860 výška 9,5m, let 125s hezky ucentrované bez rizika kontaktu se stěnami haly. Spokojenost, s takovým modelem je radost létat.