Maketa je zmenšeninou letadla těžšího vzduchu s nerotačním křídlem, které neslo člověka. Podstatou soutěže v kategorii maket je co nejpřesnější napodobení vzhledu a realizmu skutečného letadla. Tato zásada platí stejným dílem pro statické hodnocení a předvedení v letu. Poznámka: Pro označení skutečného letadla, podle něhož je model postaven, je dále užíváno termínu "předloha".
Pravidla jsou číslována následovně:
Soutěžní program pro danou soutěž sestává obecně z části 6.1. a z předpisů pro příslušnou kategorii. Pravidla pro soutěž RC minimaket tedy z této části 6.1. a následující části 6.4. Soutěž je zahájena statickým hodnocením všech modelů a poté následuje letová část.
Pořadatel mezinárodní soutěže létajících maket určí tři rozhodčí, kteří hodnotí stupeň shodnosti modelu se vzorem a jeho zpracování, a sbor tří letových rozhodčích.
Každá posuzovaná položka se hodnotí počtem bodů 0 až 10 včetně. Tam, kde je uveden K-koeficient (K), musí být přidělený počet bodů vynásoben tímto K-koeficientem (K). Pro určení známek za shodnost se vzorem a zpracování mohou být použity poloviny bodů, ne tak při hodnocení letů.
Soutěžící může soutěžit maximálně se dvěma modely, do konečného hodnocení se započítává jen umístění lepšího z nich. Počet modelů každého soutěžícího na jeden může pořadatel omezit před zahájením soutěže v případě velkého množství přihlášených maket.
Soutěžící může mít během oficiálního letu jednoho pomocníka, v případě makety vícemotorové předlohy může mít dva pomocníky. Žádný z pomocníků se nesmí dotknout vysílače během oficiálního letu, jinak je celý let anulován.
Na bodovacím listu makety musí být uveden přesný název a typ hodnocené makety, jméno a adresa soutěžícího a všechny frekvence RC aparatury, které je soutěžící schopen použít pro řízení makety.
K-koeficient | ||
---|---|---|
a) Maketová přesnost | ||
Boční pohled | 10 | |
Pohled shora, zdola | 10 | |
Pohled zpředu, zezadu | 6 | |
b) Zbarvení | ||
Shodnost se vzorem | 3 | |
Složitost | 3 | |
c) Označení | ||
Shodnost se vzorem | 3 | |
Složitost | 2 | |
d) Struktura a realismus povrchu | 8 | |
Zpracování | ||
Kvalita zpracování | 8 | |
Složitost | 4 | |
Maketové detaily | ||
Shodnost se vzorem | 4 | |
Složitost | 4 | |
Celkem | 65 |
Pro kompenzaci rádiem řízených maket složitých předloh pro jejich zhoršené letové vlastnosti se udělí následující nadhodnocení jako procentuální část z celkového výsledku letového hodnocení až do výše 6%, tj. přiznaným nadhodnocením se násobí bodové ohodnocení letů:
Nadhodnocení v % | |
---|---|
Dvouplošníky a víceplošníky | 3 |
DDvou a vícemotorové | 3 |
Historická letadla létající před koncem roku 1911 | 2 |
Model řízený příčně překrucováním křídel (jako u předlohy) | 1 |
Poznámky:
Pro získání nadhodnocení za vícemotorový model musí být zachován poměr výkonu motorů jako u skutečného letadla. Všechny motory musí být v průběhu letu v chodu.
Rozhodčí určí procento nadhodnocení uplatňované k letovému výsledku pro každý model během statického hodnocení.
Pro soutěže létajících maket se známky za shodnost se vzorem a zpracování stanoví sečtením známek udělených třemi rozhodčími. Pro konečné hodnocení se toto hodnocení může použít jen tehdy, pokud model dokončí platný let.
Nejvyšší letová hmotnost úplného modelu činí 550g pro jednomotorové modely plus 300g na druhý a každý další motor. Typ pohonného elektromotoru ani kapacita akumulátorů nejsou omezeny. Hmotnost modelu může být kontrolována bodovači statiky spolu s ředitelem soutěže před či po soutěžním letu.
Neplatí žádné omezení pro radiové nebo mechanické vybavení použité soutěžícím. Jednokanálové, vícekanálové, proporciální i neproporcionální systémy RC jsou hodnoceny společně. Použití automatických stabilizačních zařízení pro řízení výšky nebo polohy (např. gyroskopy) je zakázáno.
Pokud model nevzlétl během 5 minut po pokynu k zahájení letu, je platný let ukončen a žádné hodnocení se neudělí.
Letové ohodnocení se skládá z bodového ohodnocení předvedených povinných a volitelných prvků. Pro každý obrat je povolen pouze jeden pokus. Letovou sestavu obsahující povinné i výběrové prvky musí soutěžící písemně oznámit rozhodčím před vzletem a takto uvedené pořadí jednotlivých prvků musí v průběhu letu dodržet.
Vzlet | K = 10 |
Přímý let | K = 5 |
Vodorovná osma | K = 8 |
Přiblížení na přistání | K = 9 |
Přistání | K = 10 |
Lze zvolit libovolné z níže uvedených volitelných prvků tak, aby součet jejich K-koeficientů Ki = 18. Soutěžící musí být připraven prokázat, pokud o to rozhodčí požádají, že vybrané prvky jsou typické a normální pro letoun s jehož maketou soutěží. Výběrové prvky mohou být létány v libovolném pořadí (avšak dle rozhodčím před letem předané letové sestavy) a každý z nich může být proveden pouze jednou. Jakýkoliv prvek provedený mimo pořadí uvedené v letové sestavě bude hodnocen nulou.
Rozhodčí udělují známku za realizmus letu s ohledem na letové vlastnosti předlohy a jejich napodobení maketou obzvláště s přihlédnutím k následujícím hlediskům:
Každý obrat hodnotí každý rozhodčí během letu známkami od 0 do 10 včetně. Tyto známky se násobí odpovídajícím K-koeficientem. Obraty musí být předvedeny v takové vzdálenosti a výšce, aby je rozhodčí zřetelně viděli. Pokud není model podle mínění rozhodčích ovladatelný nebo létá nebezpečným způsobem, musí být pilot vyzván ředitelem soutěže k přistání.
Letový výsledek se stanoví součtem známek udělených všemi třemi rozhodčími podle 6.4.6., násobených součtem nadhodnocení daného rozhodčími podle 6.1.11.
Pořadí startů soutěžících určí pořadatel před zahájením letové části soutěže v závislosti na uvedených frekvencích RC aparatur jednotlivých soutěžících.
Je dán součtem hodnocení získaného podle 6.1.12 a průměrného výsledku ze dvou lepších letů podle 6.4.8. Pokud soutěžící odlétal pouze jeden let, potom získané hodnocení z tohoto letu se dělí dvěma (případné nadhodnocení dle 6.1.11. se již dvěma nedělí).
Pokud se z jakéhokoliv důvodu, který nemohl pořadatel ovlivnit, uskuteční méně než tři letová kola, určí se letový výsledek následovně: