Nejbližší akce

04.04.2025

Hluk 2025 - jaro

06.09.2025

Minimaketářské nebe v Trnávce 2025

26.09.2025

Hluk 2025 - podzim

AIR RACES 2021, Letiště Brno - Medlánky, 22.5.2021

Bodovači Kamil Pítra a Dušan Garba

Bodovači Kamil Pítra a Dušan Garba

První ročník soutěže Air Races Brno, který navazuje na soutěž Openscale, se měl konat na konci května loňského roku. Bohužel situace s koronavirem donutila hlavního pořadatele v osobě Kamila Pítry soutěž zrušit. Soutěž si tak odbyla premiéru až letos. Kamil už s minimaketami aktivně nelétá, přesto se organizace soutěže velmi odpovědně ujal. V předstihu ověřoval, kolik modelářů se v každé kategorii hodlá účastnit. Víceméně až po jeho urgenci se ozval dostatečný počet soutěžících, aby soutěž mělo smysl pořádat. Situace se sice zlepšovala, ale i tak nebylo zcela jisté, zda se soutěž podaří uskutečnit. Kamil proto přistoupil k redukci z obvyklých dvou dnů na den jeden. I tak velmi obětavě dorazil ze služebního pobytu do Brna, aby se pak po soutěži opět vrátil k dokončení pracovních povinností. Soutěž se letos konala v poněkud netypickém termínu - o týden dříve než obvykle. Bylo to trochu díky autorovi této reportáže, který se chtěl o posledním víkendu v květnu zúčastnit MČR v kategorii F1N. Nicméně Mistrovství bylo stejně odloženo na neurčito. Kamil nechtěl přijít o tradičního účastníka a zároveň bodovače, takže posunul termín soutěže. Počasí letos bylo trochu méně příznivé, než obvykle. Účastníky přivítala zatažená obloha, i vítr nevěstil žádnou minimaketářskou idylu. Soutěžící přihlásili do soutěže 8 modelů v kategorii M-min (bez omezení časového období), 6 v kategorii M-CO2/el, 5 v kategorii M-min I.WW a 5 v kategorii M-min II.WW. Doprovodné kategorie historických modelů, modelů na motor poháněný kondenzátorem a Schneiderův pohár byly zrušeny pro malý počet účastníků. Tyto kategorie doplatily na neúčast Lubomíra Koutného. Soutěžními novinkami byly krásný De Havilland D.H.80 Puss Moth v barvách firmy Baťa a Morane Saulnier A1 ze short runu Alfa model, oba z dílny Michala Křepelky. Neméně krásné byly polystyrénové Vought F4U-1A Corsair z polotovarů FSK a Messerschmitt BF-109 G-14 ze short runu Alfa model Pavla Stráníka. Další pak Beneš-Mráz Be-51 Beta-Minor Jiřího Tamfala, všechny poháněné gumou. Mezi modely na CO2 byly novinkami modely Michala Křepelky - Aero A-42 a Hansa Brandemburg D.I. Michal ještě předvedl i nové, tentokrát nesoutěžní VBŠ Kuňkadlo na CO2. Hned po zahájení soutěže se do práce pustily tři bodovací dvojice ve složení Kamil Pítra - Dušan Garba, Pavel Stráník - Jiří Alfery a Jiří Doležel - Antonín Alfery. Všechny modely se podařilo ohodnotit do oběda.

Northrop XP-56 Black Bullet Jiřího Doležela s funkčním kontrapropem

Northrop XP-56 Black Bullet Jiřího Doležela s funkčním kontrapropem

Mezitím přestalo pršet, takže všichni se mohli po naplnění žaludku v restauraci u Křivé vrtule přesunout na soutěžní plochu. Startoviště byla vytyčena vzhledem ke směru větru na příjezdové cestě, souběžně se startovací plochou. Někteří vytáhli již lety ověřené modely, někteří, jako třeba Pavel Stráník, či Jiří Tamfal, ladili modely během soutěže. Pořadatel zavedl zajímavé pravidlo - každý soutěžící, který neuskutečnil s modelem ani jediný měřený let dostal "přidělen" letový čas 10 sec v obou kolech (let z ruky a let ze země). Pohříchu někteří pak litovali, že se pokusili o soutěžní, tedy měřený let. Díky svěžímu větru totiž některé modely měly velké problémy se stabilním letem. Nejlepších výkonů tak dosáhly "létavé" modely. V kategorii M-min I.WW potvrdil svoji extra třídu Antonín Alfery s Bristolem M1C. Pěkné starty předváděl i druhý Michal Křepelka s Morane-Saulnier A1. Třetí místo "utrpěl" Dušan Garba s Fokker D-VIII. Radek Čechlovský svůj pěkný Nieuport 28 neměl zalétaný, a tak soutěž vypustil. V kategorii M-min II.WW potvrdil Dušan Garba s Ki-61 KAI III, že model je opravdu létavý a zvítězil. Silně mu však dýchal na záda Jiří Doležel s Northrop XP-56 Black Bullet, který i v náročných podmínkách předváděl krásné starty a obsadil jen díky horší statice druhé místo. Tonda Alfery přenechal tradičně místo na nejvyšších stupních jiným, protože absolvoval jen půlku startů. Jeho Focke-Wulf Fw-190A-9 umí létat maxima. Minimakety bez omezení období pak vyhrál Jiří Tamfal s osvědčeným Letovem Š-39 před Michalem Křepelkou s De Havillandem D.H.80 Puss Moth. Tonda Alfery se stejnou taktikou jen poloviny startů obsadil třetí místo s modelem Cessna O-1 Bird Dog.

Aero A-42 Michala Křepelky, model který mu málem uletěl

Aero A-42 Michala Křepelky, model který mu málem uletěl

Soutěže modelů na CO2 a elektromotory byly spojeny do jedné. Létalo se tradičně na minutku, tři soutěžící dosáhli stejného času 58 sekund. Rozhodla tedy statika. Díky ní zvítezil Tonda Alfery s Albatrosem D.V před Michalem Křepelkou s Aero A-42. Michal s modelem zažil dost dramatickou situaci, protože jeden jeho let byl málem letem posledním. Model ve slabší termice zmizel všem za letištní budovou ve výšce střechy. Michal jej dlouho hledal, dokonce po lešení vylezl i na střechu budovy, ale model nenašel. Teprve ve "druhém kole" procházel střechu i s jedním pracovníkem stavby (budova se zrovna zateplovala) a model se podařilo najít. Třetí místo díky vysoké statice získal Jiří Doležel s Hanriotem HD-2.

Kromě Pavla Stráníka zalétával nový model i Tonda Alfery. Přivezl zbrusu nový Curtiss Tomahawk Mk.II B. Ve větru bylo zalétávání poněkud složité, Tonda dokonce prohlásil, že neví, jestli se mu model vůbec podaří někdy zalétat. Jak čas ukázal, zálet se nakonec podařil, i když jindy. Pavel Stráník s krásným Bf-109 zálet tentokrát nedotáhl do úspěšného konce. Jirka Tamfal po ztrátě jednoho listu vrtule své Be-51 zkoušel vrtuli zapůjčenou Michalem Křepelkou, ta ale modelu moc nesedla a Jirka zálet nechal na doma. K vidění byly i modely mimo soutěž, někdy více, někdy méně prezentované. Kromě již uvedeného Curtisse Tonda Alfery v útrobách svých krabic skrýval i polystyrenovou dvacetinku Spad S.VII, Jirka Doležel pak krásné pistácio Macchi M.39. To Radek Čechlovský po právu hrdě vystavil své krásné RC minimakety (i když už tak moc mini zase nejsou), plechový Nakajima Ki-43 Hayabusa a Fairey Swordfish s důsledně maketovou konstrukcí.

Po dokončení soutěžních startů se celá skupina přesunula do "zázemí" restaurace U křivé vrtule. Zatímco soutěžící trávili volnou chvilku klábosením, Kamil usilovně pracoval na zpracování výsledků. Nejlepší v tématických kategoriích WW.I a WW.II byli odměněni stavebnicemi od hlavního sponzora Alfa model, další na stupních vítězů pak krásnými diplomy s novou grafikou Air Races. Na závěr patří poděkování všem, kteří se podíleli na organizaci a hlavně hlavnímu organizátorovi Kamilu Pítrovi, že přes mnohé komplikace dané aktuální situací s koronavirem pořadatelství nevzdal a připravil pro všechny milovníky malých maket krásnou soutěž. Snad mu elán vydrží i do dalších let.

[Dušan Garba]

Výsledková listina kategorie minimaket

Výsledková listina kategorie prvoválečných minimaket

Výsledková listina kategorie druhoválečných minimaket

Výsledková listina kategorie minimaket poháněných elektro a CO2 motory

Odkaz na video zpracované Petrem Faitlem

AIR RACES 2021

Fotogalerie (foto: Petr Faitl)